۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

انچه كه در مورد سونا بايد بدانيد

چند ماهي هست كه ديگه با منابع انساني كاري ندارم و خيال خودم را راحت كردم و زدم تو ورزش ! حالا ورزشهاي كه در طول هفته انجام ميدم (‌ فوتبال ، شنا و به مقدار زيادي پياده روي سريع در چيتگر و بعضي وقتا دوچرخه سواري ) البته شكمم همچنان گنده است تقصير من نيست هر كاري مي كنم لاغر نميشه .
امروز ايميلي به دستم رسيد كه اطلاعات بسيار خوبي در مورد سونا گذاشته بود و چون خودم خيلي خوشم ويومد خواستم كه در اخيتار دوستان هم قرار دهم .


اکثر افراد اطلاعات کافي درباره مدت زمان استاندارد جهاني استفاده از سونا و بهره گيري بهتر از آن را ندارند. حال مي خواهيم با انواع سونا ، نحوه استفاده آن طبق استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت و فوايد سونا آشنا شويم.

سونا در حقيقت حمام سنتي مردمان اسکانديناوي به ويژه فنلاندي ها است که از يک اتاق نه چندان بزرگ تشکيل مي شود. ديواره هاي اين اتاق تخته کوب شده و سکوهايي چوبي براي نشستن دارد. حرارت بسيار زيادي که از کوره اي برقي ،هيزمي يا گازسوز به فضاي اتاق سونا انتشار مي يابد، گرماي هواي اتاق را تا 100 درجه و گاه بيشتر ابالا مي برد وباعث تعريق شديد استفاده کنندگان از سونا مي شود.


انواع سونا :


به طور کلي سه نوع سونا وجود دارد :

1. سوناي خشک

2. سوناي بخار

3. سوناي يک نفره


• سوناي خشک :

بدن افراد هنگام سونا تقريبا برهنه است يعني افراد به طور معمول نبايد به جز مايو ( آن هم از جنس نخ ) چيز ديگري بر تن داشته باشندو نخستين گام شستن سر و تن با ليف و صابون است تا منافذ پوست بازتر شود و عمل تعريق و تنفس پوستي در سونا آسان تر صورت گيرد سپس بايد وارد گرمخانه (سونا) شد.



هنگام ورود به سونا شخص احساس گرماي بسيار زيادي مي کند زيرا حرارت محيط 95 يا نزديک به 100 درجه سانتي گراد و گاه بالاتر است اما دانستن اين نکته ضروري است که درجه حرارت در قسمت هاي مختلف اتاق سونا يکسان نيست زيرا در اثر خاصيت بالا رونده هواي گرم، گرماي کف اتاق سونا کمتر از سکو هاي بالايي است.

براي هماهنگ کردن تدريجي بدن با حرارت سونا بهتر است به محض ورود از نشستن در سکوهاي بالاتر خودداري کنيد. بهترين راه براي انطباق دادن بدن با حرارت سونا و کمک به تعريق بيشتر و بهتر، چند دقيقه نشستن در سکوي پايين و سپس در سکوي دوم و سرانجام در سکوي آخر است . در اين حالت گرم شدن بدن تدريجي است . خون گرماي محيط را از سطح بدن به خود جذب مي کند و به قسمت هاي دروني بدن هدايت مي کند و اين جريان تا جايي ادامه مي يابد که گرماي بدن به اوج برسد.

هنگام ورود به سونا رطوبت سطح پوست به سرعت از بين مي رود و احساس گرماي شديدي به فرد دست مي دهد اما به محض آنکه عمل تعريق شروع شود درجه حرارت بدن پايين مي آيد و فضا قابل تحمل تر مي شود.

مدت نشستن در سوناي خشک متناسب با استعداد بدن و تحمل شخص است. مجله معتبر طب و داروي ورزشي در مقاله اي درباره سونا چنين مي نويسد :

" براي فرد سالمي که هيچ گونه عارضه و بيماري نداشته باشدمدت استفاده از سوناي خشک 10تا 15 دقيقه، مدت استفاده از سوناي بخار 6 تا 12 دقيقه و مدت استفاده ازخزينه آب داغ 5 تا 10 دقيقه است . با اين حال اگر به هر دليلي احساس ناراحتي به وجود آيد و عوارضي مانند سردرد، سرگيجه، رخوت بيش از حدو تپش قلب غير عادي دست دهد بايد سونا را ترک کرد."

مرحله بعد خروج از گرمخانه ( سونا ) است. پس از خروج بايد بلافاصله زير دوش آب ولرم رفت تا عرق از تن زدوده شود . سپس مرحله خنک کردن بدن فرا مي رسد که به دو صورت است : گرفتن دوش آب سرد، غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد .

هنگام غوطه ور شدن در آب سرد بايد تمام بدن زير سطح آب سرد قرار گيرد در غير اين صورت دوگانگي حرارت بين سر و ديگر قسمت هاي بدن به وجود ميآيد که به دليل گرماي زياد بدن خطراتي را در بر خواهد داشت .

حداکثر غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد 2 يا 3 بار است . فرورفتن ناگهاني در آب سرد ( يا گرفتن دوش آب سرد ) باعث تغيير گردش و فشار خون از سطح به عمق مي شود و پيامد آن شوک لذت بخش و دلپذيري خواهد بود .


سوناي بخار :
سوناي بخار اتاقي گرم و اشباع شده از بخار آب است به همين دليل کف اتاق، سکوها و ديواره هاي آن را از سنگ مرمر مي سازند . بخار مورد نياز در سوناي بخار از طريق ديگ هاي توليد بخار در محوطه اي خارج از آن تامين مي شود و به وسيله لوله اي به داخل اتاق سونا جريان مي يابد تا در فضاي آن انتشار يابد و حالتي از اشباع بخار آب همراه گرما پديد آيد . سوناي بخار علاوه بر فوايد سوناي خشک باعث تلطيف و شست و شوي سينوس ها ، مجاري تنفسي و ريه ها نيز مي شود . افراد سيگاري و مردمي که در مناطق خشک و شهر هاي آلوده زندگي مي کنند مي توانند از سوناي بخار حداکثر استفاده رو داشته باشند.

مدت هر بار توقف در سوناي بخار بسته به ظرفيت و استعداد اشخاص از 6 تا 12 دقيقه است ضمن آنکه وجود شير آب سرد در اتاق سوناي بخار اين امکان را به استفاده کنندگاه از اين سونا مي دهد که هر جند دقيقه يک بار دست و صورت و بدن خود را با آب سرد خنک کنند تا بتوانند بخار سوزان سونا را تحمل کنند.


سونا ي يک نفره

سوناي يک نفره به گونه اي است که به جز سر ساير اعضاي بدن در محفظه اي قرار مي گيرد که در آن هواي گرم يا بخار جريان دارد و تعريق شديدي دست مي دهد.

اين گونه سونا ها بيشتر در سالن هاي بدن سازي و موسسه هاي لاغري رواج دارد و ادعا مي شود که خاصيت لاغر کنندگي دارد و باعث ايجاد تناسب اندام مي شود در حالي که چنين ادعايي صحت ندارد.


فايده هاي سونا :

در واقع مراحل مختلف سونا ( گرماي زياد و سرد کردن ناکهاني بدن ) باعث بروز حالتي مانند جزر و مد و جريان خون در تمام بدن مي شود که نتيجه مستقيم اين فعل و انفعال، تحريک اعصاب و غدد است و انقباض و انبساط به وجود مي آمده خود نوعي ورزش عمومي باي اندام هاي داخلي بدن محسوب مي شود.

هنگام سونا عروق سطحي بدن به دليل گرماي زياد گشاد مي شوند و باعث تغيير فشار خون شده در نتيجه اعضاي داخلي بدن تا حد زيادي از زير بار فشار خون آزاد مي شوند.

اثر رواني سونا در ايجاد حالاتي از نشاط ، انبساط خاطر و خشنودي نيز قابل توجه است. سونا مي توانند در معالجه سريع ودر بهبود شرايط عمومي آنها نيز موثر باشد زيرا پس از سونا شخص چنان احساس آرامش روحي و جسمي مي کند که گويي در يک تمرين ورزشي سنگين يا مسابقه مشکل شرکت کرده است . پيامد چنين حالتي خواب خوش و عميقي است که به فرد دست مي دهد. اصولا سونا باعث عميقتر شدن خواب به ويژه خواب ورزشکاران است.

بيشترين تاثير سونا در اشخاص سالم هنگامي است که فرد عضلات و اندام هاي خود را در ورزش يا مسابقه اي سنگين به کار گرفته و تا حد زيادي خسته کرده باشد. نتايج مفيد سونا پس از اين قبيل فعاليت هاي شديد جسمي و در رفع انقباض و سفتي عضلات بسيار چشمگير است زيرا باعث دفع سريع اسيد لاکتيک و ديگر مواد زايد از بافت هاي بدن مي شود و خستگي و کوفتگي عضلاني را به سرعت از بين مي برد و باعث مصونيت از سرماخوردگي مي شود.

تاثيرات سونا در سطح پوست بدن شگفت انگيز است به خصوص اگر همراه با ماساژ باشد. سونا در بهبود جوش هاي صورت بسيار مناسب است. سونا باعث باز شدن منافذ پوست ، تحريک غده هاي عرق و خروج مواد زائد از داخل بدن مي شود همچنين ثابت شده است سونا در افزايش فعاليت سلول هاي ذهني تاثير دارد در نتيجه پس از سوناي صحيح و کامل مي توان بهتر از قبل از عهده ورزش هاي فکري برآمد همچنين افرادي که در برنامه زندگي خود از سونا استفاده مي کنند برخورد بهتري با يکديگر دارند و از خلق و خوي آرامتري بر خوردارند

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

ولي به نظر من خيلي لاغر شدي ... البته تقصير اون بربرهاي هست كه صبحانه ميزدي تو رگ .

ناشناس گفت...

كجا لاغر شدي فقط دلت را خوش كرده اند . البته انصافا اصلاعات خوبي بود . كاش شركت ما هم استخر داشت . از طرف يك ادم دون پايه در شركت در حال نابودي .

Aydin Kasaei گفت...

من اولين بار كه رفتم داخل سوناي بخار چند تا آدم چاق كه از ميان بخار من را ديدند زدند زير خنده؛ زود اومدم بيرون رفتم سوناي خشك! ولي سوناd خشك همين كه در رو باز كردم همه خنديدند!

Bahman Saeidpoor گفت...

ايدين خان قدر لاغريت را بدون . چاق شدن خيلي ساده است ولي لاغر شدن پدر ادم را در مياره.

علي وقاري گفت...

سلام
ظاهراً سيستم داره ما رو به جايي هدايت مي كنه لعن كنيم خودمونو كه اصلاً چرا درس خونديم شديم كارشناس
اين مساله و واكاوي اون جون مي ده براي شور گذاشتن تو سونا !!!
حال اگه همه برو بچه هاي تيم مهارتهاي زندگي هم دور هم جمه بشن و ياد انكه در دوره جهالت رفتن درس خوندن و شدن كارشناس چي ؟ منابع انساني ؟ خب كه چي بشه ؟ و الي آخر مي شه ازش يه قصه هزارو يك شب شهرزاد قصه گوي ديكه ساخت كه تا نسلهاي بعد بشه ازش استفاده كرد
فوايد سونا هم كه سر جاي خودش . ولي فعلاً تو محله كاري ما داره سونامي ميشه قراره نسل هرچي كارشناس از منابع انساني گرفته تا غيره رو به اميد ... ريشه كن كنند .
حالا دادش تو بهشت قرار بذاريم يا تو ( ... )بي خيال همون سونا ؟؟؟

ناشناس گفت...

به نظر من هم در مورد گاوداري بنويسيم بهتر از منابع انسانيست . اقا منابع انساني كيلو چند

Bahman Saeidpoor گفت...

آقاي مهندس وقاري شما چرا ديگه ؟ اينجا ته خط حاجي .

ناشناس گفت...

بالاخره همه چيزمون بايد به همه چيزمون بياد. فكر بد نكن منظورم اينه كه اون صورت تپل بايد يه شكم تپل همراهش باشه تا به هم بيان.

ناشناس گفت...

سونايك نفره ! واي دونفرش را تصوركن .

علي وقاري گفت...

سلام بهمن عزيز
يادم مياد در دوران جهالت دانشجويي كه جاهل بوديم عزيم تحصيل با مشقت چو باد در كله امان راه مي نورديد نمي دانستيم كه اين كاغذ پاره مدرك تحصيل هيچ ارزشي را نخواهد داشت . و همان موقع يكي از عزيزانو هم كلاسي هاي دانشجو هميشه مي گفت
اگر ختمي من شب چهلم
اگر شما ته خطي من پشت سيم خاردارهاي خط هستم .
و ديگر هيچ
البته اين هم مساله اي كه من به ظاهر معلم حل مساله از بهترين راه حل بي خيالي در پي حل آن هستم .

علي وقاري گفت...

سلام
چراسانسور مردي حرفمو

علي وقاري گفت...

سلام
چراحرفمو سانسور كردي

Bahman Saeidpoor گفت...

من ؟ منو سانسور ؟

ايوب گفت...

سلام بر شما دوست عزيز
مطالب جالبي داري، فقط خواهشاً با منابع انساني قهر نكنيد، كه عرصه تاراج غير متخصصين نشه.
اميدوارم مطالب زيباتون رو در عرصه منابع انساني بازهم بخونيم.

ناشناس گفت...

جالب چند وبلاگ به درد بخور كه در حوزه منابع انساني مي نوشتند همه مثل شما با منابع انساني قهر كرده اند . بنده دانشجوي رشته منابع انساني هستم و مشغول نوشتن پايان نامه . خواهشا ايميل تون را به من بدهيد شديدا به راهنمايي شما نياز دارم . پيشاپيش از شما ممنونم . فرهادي

ناشناس گفت...

سلام
جناب فرهادي
بهمن عزيز فعلاً تو كار ورزش و سانسور مطالب فعاليت دارند ، يعني مهمترين عنصر حفظ منابع انساني ، دارن تلاش مي كنند تو اين مقوله به دكتري برن متاسفانه جاي خالي نمي شه تو اين عرصه
حالا براي اينكه خداخوشش بياد يه پسر گل و بلبل تازه اومده وبلاگ نويس شده اون هم در رابطه با فوتبال
با اين آدرس : http://987654.blogfa.com/
يه سر بهش بزن يه نظر براش بنويس تا دلش خوش باشه تقويت روحيه بشه
اين يك پروژه در مورد منابع انساني
بهمن خان شما هم برو تو وبلاگش در رابطه با سوناي بعداز فوتبال نظر بده
يادت نره
http://987654.blogfa.com/

علي وقاري گفت...

با سلام و احترام
فرازهايي از دعاي وداع امام سجاد(ع) با ماه رمضان:
خداحافظ اي ماه غفران و رحمت
خداحافظ اي ماه عشق و عبادت
خداحافظ اي ماه نزديکي بر آرزوها
خداحافظ اي ماه مهماني حق تعالي
خداحافظ اي دوريت سخت و جانکاه
خداحافظ اي بهترين ماه الله
عيد سعيد فطر و پايان ماه صيام، بخواهيم از خداي ذو الجلال و الکرام، که تا سال آينده، صفا و پاکي دل، حفظ بشه و نباشيم از انسانهاي غافل
خدايا خروج از ماه مبارک را براي ما مقارن با خروج از تمامي گناهان قرار بده. آمين
.

ناشناس گفت...

با سلام
میتونید منو در مورد مطالعه برای ارشد مدیریت دولتی پیام نور راهنمایی کنید.
ممنون از لطف شما

Bahman Saeidpoor گفت...

اگر بتونيم در خدمت تان هستيم .